هادی حق شناس روز یکشنبه در آئین اختتامیه هفته پژوهش دانشآموزی در دهکده ساحلی بندرانزلی اظهار کرد: زمینه پرسشگری و طرح مساله باید در بین دانش آموزان مدارس تقویت شود چرا که رفع مشکلات با تبیین درست مسائل امکان پذیر است.
وی با تاکید بر لزوم تعلیم و تربیت درست دانشآموزان برای آیندهای بهتر اضافه کرد: زمانی می توان در انتظار آینده درخشان بود که بتوان آینده سازان را در محیطهای آموزشی اعم از مدارس و دانشگاه به درستی تربیت کرد در غیر این صورت مشکلات تکرار خواهند شد.
نماینده عالی دولت در گیلان بیان کرد: نقطه آغاز حل مسائل و مشکلات این است که دانشآموزان تشخیص درست مساله را یاد بگیرند؛ تبیین درست موضوع نیمی از مشکلات را رفع میکند.
وی با اشاره به مشکلات تالاب انزلی، رودخانه زرجوب و گوهر رود، پسماند سراوان رشت و هفت نقطه دیگر، پایانه مرزی منطقه آزاد انزلی، اسکان گردشگران، چای و دیگر مسائل استان و همچنین تورم، بیکاری، کمبود بنزین در سطح ملی اظهار کرد: اگر طرح مسائل، پرسش و فکر کردن در دورههای مختلف آموزشی ترویج داده میشد امروز برای همه این مشکلات راه حل وجود داشت.
استاندار گیلان با بیان اینکه امروز باید طرح مساله و پرسشگری در مدارس ترویج داده شود اضافه کرد: هفته پژوهش فرصتی برای ترویج فرهنگ تحقیق، پرسشگری و فکرکردن برای حل مسائل است؛ موضوع پرسشگری باید همواره در مدارس مورد توجه قرار گیرد.
وی در ادامه با بیان اینکه حداقل نصف کشورهای دنیا مسائل و مشکلاتی از جمله ترافیک، آلودگی هوا، خودرو و گردشگری را رفع کردهاند؛ اضافه کرد: سئوال اینجاست که چرا ما نتوانستیم و نمیتوانیم مسائلی از این قبیل را رفع کنیم؟
وی با اشاره به موضوع فرسودگی خودروها و افزایش مصرف بنزین در پی آن اضافه کرد: مجلس امسال بودجه هشت تا ۱۰ میلیارد دلار برای واردات بنزین را مصوب کرد این در حالیست که با نوسازی خودروها نه تنها نیازی به واردات بنزین نیست حتی میتوان بنزین را صادر کرد.
نماینده عالی دولت در گیلان بیان کرد: اگر مسائلی از جمله پسماند، فرسودگی خودروها و ناترازی در تصمیم گیریها و سایر موضوعات رفع شود؛ آن وقت بودجه وجود خواهد داشت تا معلمان مطالبه معوقه نداشته باشند.
استان گیلان دارای افزون بر ۳۷۰ هزار دانش آموز است که در حدود چهار هزار واحد آموزشی تحصیل میکنند.