فاضلاب مساله ای جدی برای آستارا و کل گیلان است
فاضلاب مساله ای جدی برای آستارا و کل گیلان است
پیام کاسپین | استاندار گیلان گفت : مشکل اصلی شهرستان آستارا و تقریبا اکثر نقاط استان نبود سیستم جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب است.

پیام کاسپین | استاندار گیلان گفت : مشکل اصلی شهرستان آستارا و تقریبا اکثر نقاط استان نبود سیستم جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب است.

اسدالله عباسی شامگاه پنجشنبه در نشست شورای اداری آستارا در مورد حادثه سیل اخیر این شهرستان تشریح کرد: از همان لحظات آغاز بارش باران آن هم با شدتی که در سده اخیر بی‌سابقه بود وضعیت بارش ها موجب نگرانی هایی در این شهرستان شد چنانکه دربازه زمانی کم حدود ۲۷۰ میلی‌متر باران بارید اما خوشبختانه به مردم آسیبی وارد نشد.

وی با اشاره به درمان سرپایی آسیب‌های سطحی افزود: مدیران استانی و شهرستانی پیش از بارش باران جلسه مدیریت بحران را تشکیل دادند و پس از حادثه هم پای کار بودند و با کمک مدیران جهادی که از جوشش‌ها و رویش‌های مردمی هستند همه در میدان حضور داشتند و همکاری لازم را در کنار مردم داشتند.

استاندار گیلان بیان کرد: با این وجود حجم بارش که موجب بالا آمدن سطح آب رودخانه ها شد به حدی بی‌سابقه بود که منجر به وارد آمدن خسارات و صدماتی به مردم شد.

وی تصریح کرد: به منظور مدیریت این شرایط از نزدیک از شب دوشنبه در منطقه حضور یافتم و از روز بعد به صورت میدانی، بررسی و ارزیابی در همه مناطق چه در شهر و چه در روستای کانرود و مناطق اطراف آن انجام شد.

وی اضافه کرد: همه مدیران حاضر در این نشست در صحنه حضور داشتند، مسائل را به‌ صورت ریز و دقیق بررسی کردند اما برای بررسی نحوه عمل و مسائل مردم در خیابان‌های آستارا وضعیت مردم بررسی و با آنان گفت‌وگو کردیم اما موضوعی که در این وضعیت نمود عینی داشت و مردم هم به آن اذعان می کردند آن بود که طرح اگو (سیستم جمع آوری و تصفیه فاضلاب) مساله جدی این شهر و نیز استان است.

عباسی عنوان کرد: یک دغدغه و نگرانی اصلی مردم آستارا همین بحث بود که به شهردار اصرار داشتند، آن را حل کند و در این راستا انتظار می‌رود اعضای شورای شهر پیگیر باشند و از همه ظرفیت های شهر استفاده کرده و کمک بگیرند تا این مساله مهم مرتفع شود.

وی ادامه داد: آب شرب شهر هم در جریان این سیلاب قطع شده بود که تا حل مشکل مقطعی با تانکر آبرسانی شد و از استان اردبیل هم کمک کردند تا اینکه به تدریج در روز سه‌شنبه آب منطقه وصل شد اما مصرف آب به دلیل شست و شوهای بسیار، بالا بود و از این رو برخی نقاط همچنان آب نداشتند.

استاندار گیلان گفت: در چنین شرایطی ۷۰ نفر از پرسنل شهرداری رشت و سایر نقاط مانند تالش در منطقه حضور یافتند و کار شست و شوی معابر و منازل آغاز کردند تا اینکه خانه ها و معابر پاکسازی وبرای مردم آماده نمودند.

وی افزود: همچنین گاز و برق برخی مناطق قطع شده بود که به‌ سرعت مشکل حل و شبکه برقرار شد.

استاندار گیلان بیان کرد: نیروهای آب منطقه‌ای به عنوان دستگاه معین در روستای کانرود مستقر شدند و مدیر جهاد کشاورزی هم فوری موضوع بررسی خسارت یک واحد مرغداری را با جوجه ریزی ۱۰ هزار قطعه ای را در دستور کارقرار داد و برآورد اولیه صورت گرفت تا خسارت را پرداخت کنیم.

وی با اشاره به اینکه خسارت‌هایی نیز در شهرستان تالش به ویژه روستای لمیر در جریان این سیل رخ داد، اظهار کرد: در آن منطقه برخی راه‌های روستایی قطع شده بود که بنیاد مسکن، آب منطقه‌ای و راهداری در حال کار هستند تا مسائل مردم را برطرف کنند.

سامانه جوی بارش‌زایی که یکشنبه‌شب گذشته فعالیت خود را در غرب گیلان آغاز کرد، موجب جاری شدن سیلاب در بخش‌هایی از شهرستان آستارا و تالش و در نتیجه تخریب خانه‌ها، مغازه‌ها، سازه‌های روبنایی از جمله جاده‌ها و سردهنه‌های آبیاری بین مزارع و تخریب و آسیب به ۲ دهنه پل و قطع برخی زیرساخت‌ها شد که برآورد اولیه حاکی از وارد آمدن خسارت بیش از ۶ هزار میلیارد ریالی فقط در آستارا است.

شهرستان مرزی بندر آستارا با جمعیت حدود ۹۵ هزار نفر، در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت و هم‌جوار با استان اردبیل و کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد.