آقای استاندار آیا می دانید سرمایه های اقتصادی مازندران را به تاراج بردند؟
آقای استاندار آیا می دانید سرمایه های اقتصادی مازندران را به تاراج بردند؟
اختصاصی پیام کاسپین | مدتی است با دستور بنیاد مستضعفان تمامی اموال ، املاک که سرمایه گذاری شرکت عمران مسکن شمال مستقر در چالوس در استان گیلان از محل درآمد این شرکت در مازندران بوده به شرکت دیگری واگذار شده و لذا در خواست ها از استاندار مازندران این است نگذارد سرمایه های اقتصادی مازندران را به تاراج ببرند.

اختصاصی پیام کاسپین | مدتی است با دستور بنیاد مستضعفان تمامی اموال ، املاک که سرمایه گذاری شرکت عمران مسکن شمال مستقر در چالوس در استان گیلان از محل درآمد این شرکت در مازندران بوده به شرکت دیگری واگذار شده و لذا در خواست ها از استاندار مازندران این است نگذارد سرمایه های اقتصادی مازندران را به تاراج ببرند.

بزرگترین شرکت عمرانی استان های شمالی کشور در حال ناتوان شدن و واگذاری املاک و دارایی های آن به سازمان های دیگر است و آنچه به نظر می رسد مسیر پیش روی این شرکت تجزیه و کوچک شدن آن است.

شرکت عمران مسکن شمال که مدیریت شهرک نمک آبرود را دارد از محل درآمد آن ، سرمایه گذاری های بزرگی را در استانهای شمالی انجام داده است و واگذاری یک شبه اموال سرمایه گذاری این شرکت در گیلان ضربه محکمی برای استان مازندران محسوب می شود زیرا سود حاصله از سرمایه گذاری های این شرکت در استان مازندران و شهرستان چالوس هزینه می شد و نمونه بارز آن باشگاه ساحلی نمک آبرود بوده که اکنون متوقف شده است.

این مسیر  احتمالا به صورت برنامه ریزی و هدایت شده است و اگر مسئولین استانی و نمایندگان استان اقدامی نکنند تا چند سال آینده احتمالا انحلال این شرکت  مانند شرکت عمران مسکن شرق وجود دارد.

نکته عجیب آنکه تعطیلی تعمدی شرکت عمران و مسکن ایران که سهامدار اصلی این شرکت است کاملا و به صورت برنامه ریزی شده و یکی از علل آن مقدمه چینی برای تعطیلی این شرکت است.

واگذاری این شرکت از عمران مسکن ایران به هلدینگ پایا سامان پارس زنگ خطر بزرگی است که موجب آسیب جدی به این شرکت گردیده است و هلدینگ پایا سامان پارس پروژه های عمرانی این شرکت را که می تواند موجب رشد اقتصادی و اثر مثبت اقتصادی و موجب اشتغال در استان مازندران شود را بدون هیچ دلیل موجهی متوقف کرده است و به شرکت های پیمانکار تهرانی واگذار می کند که از نیروهای غیر بومی استفاده می شود و منافع آن را به سمت خارج از استان هدایت می کنند.

شرکت عمران مسکن شمال ، ذیل مجموعه عمران مسکن ایران که سابقا به عنوان انبوه ساز معتبر در کشور فعالیت می کرده و به صورت فعال در حوزه شهرک سازی از جمله خزر شهر ، نمک آبرود و ساخت مسکن و آپارتمان سازی و برج سازی موجب رونق اقتصادی و اشتغال در استان مازندران گردیده بود و در حوزه راه سازی بخش مهمی از آزاد راه تهران – شمال را ساخته بود هم اکنون در حال توقف فعالیت می باشد و در سال هایی که می توانست در مسیر شعار دولت در ساخت مسکن فعال باشد هیچ تولید مسکنی نداشته است.

سابقا این شرکت با ساخت هزاران واحد مسکونی از جمله ساخت پروژه های برج های شرآسر در رامسر ، ساخت آپارتمان های مسکونی در رشت ، انزلی ، بابلسر،نمک آبرود و گرگان در این حوزه نقش آفرین بوده است.

لیکن به تازگی در حال تعطیل کردن دفاتر خود است از جمله به رغم داشتن املاک ارزشمند در بلوار معلم رامسر و سابقه درخشان در ساخت مسکن در آن شهر دفتر این شرکت در شهر رامسر تعطیل گردید و پرسنل آن دچار شرایط نامعلوم شدند.

این شرکت به رغم سابقه درخشان در شهر رشت و ساخت آپارتمان های مسکونی متعدد و واحدهای تجاری و اداری در آن شهر و ایجاد ارزش افزوده قابل توجه ، به تازگی در عرض چند روز دفتر رشت این شرکت با حدود ۳۵ نفر پرسنل ثابت تعطیل شد و تمامی املاک و دارایی های این شرکت در شهر رشت ، انزلی و سنگاچین که ارزش آن بیش از ده هزار میلیارد ریال می باشد در حال واگذاری به اداره اموال و املاک استان گیلان به قیمت بسیار نازل می باشد و بیم آن می رود نهایتا این زمین ها به قیمت نازل به افراد حقیقی واگذار گردد و ضروری است استاندار و نمایندگان مازندران در دفاع از ارزش های اقتصادی استان مازندران که همه دارایی های فوق از محل درآمدی این شرکت در مازندران بوده مانع این اقدام شوند.

متاسفانه خبرها حاکی از برنامه ریزی برای تعطیلی دفتر بابلسر با حدود ۱۲۰ پرسنل می باشد ، دفتری که در سال های گذشته نقش مهمی در توسعه فعالیت عمرانی استان مازندران داشت و با کمک مسئولین استانی املاک زیادی را برای بنیاد مستضعفان صیانت و حفاظت کرد امروز دچار توقف فعالیت است و بیم آن می رود ، سرنوشت املاک و دارایی های این شرکت در خزر شهر جنوبی و دریاکنار و خانه دریا به قیمت غیر واقعی به سازمان اموال و املاک مازندران واگذار شود و احتمالا واگذاری آتی به قیمت نازل به افراد حقیقی است.

واگذاری اراضی شمالی شهرک نمک آبرود به هلدینگ گردشگری و یا سازمان اموال و املاک نکته ای که آسیب فاجعه بار برای شهرک نمک آبرود و منطقه دارد و این واگذاری هدف منحل کردن آن سازمان ها و واگذاری این دارایی ها به افراد حقیقی و حقوقی غیر بومی استان است.

متاسفانه آناچه گفته شد و شواهد متعدد حاکی از آن است که بنیاد مستضعفان در حال برنامه ریزی جهت واگذاری شرکت عمران مسکن شمال به سایر شرکت های بنیاد مستضعفان است.

سابقا این واگذاری ها به صورت محدود و باقیمت نازل بوده است و با هدف کمک به شرکت های عمرانی و غیر عمرانی پایتخت و بیشتر در شهر نمک آبرود و بابلسر انجام می شد ولی هم اکنون به صورت گسترده در مرحله انجام است.

ظاهرا موضوع واگذاری املاک این شرکت درون سازمانی از یک شرکت بنیاد مستضعفان به یک شرکت یا اداره دیگر بنیاد مستضعفان است اما این اقدام چالش های جدی برای شرکت عمران مسکن شمال و زیان برای منافع استان مازندران ایجاد خواهد کرد که به تشریح آنها خواهیم پرداخت.

املاکی که از سالیان گذشته با کمک مسئولین استانی در اختیار شرکت عمران مسکن شمال قرار گرفته به منظور حمایت از بنیاد مستضعفان و کمک به مردم منطقه و توسعه اشتغال و عمرانی شهرهای شمالی ، هم اکنون نتیجه اش واگذاری این املاک و سرمایه ها به شکل مبهم به مجموعه های دیگر بنیاد مستضعفان است که مدیریت آن در اختیار مدیران غیر استانی است و منافع آن در خارج از استان های شمالی استحصال می شود.

طی سالیان اخیر موضع و تصمیمات بنیاد مستضعفان ، نسبت به شرکت عمران مسکن شمال به گونه ای بوده است که اجازه فعالیت عمرانی و توسعه به آن نمی دهد و اعلام می کند زمین ها و پروژه های این شرکت فاقد ظرفیت کار و فعالیت است. اما از طرفی املاک این شرکت به شرکت های مورد حمایت در تهران که مدیران و پرسنل این شرکت ها و منافع این شرکت ها در تهران است واگذار می گردد: نظیر:

شرکت خانه ( زمین پنج هزار متری در نمک آبرود برای ساخت برج ۲۷ طبقه )

شرکت آتی ساز ( زمین ۳۵۰۰ متری برای پروژه۱۹ طبقه )

شرکت آزاد راه ( املاک متعدد در شهرک نمک آبرود و رامسر اعم از زمین ها و املاک ویلایی و آپارتمانی و برج سازی ) که از طریق این شرکت به پیمانکاران آن شرکت واگذار می گردد.

شرکت ملی ساختمان در پروژه نرگس نمک آبرود

شرکت ونک پارک در محمودآباد

شرکت کاوه در پروژه نرگس نمک آبرود

شرکت جنرال مکانیک در برج مسکونی ۱۹ طبقه نمک آبرود

بیمه سینا ، بانک سینا و سایر شرکت های بنیاد مستضعفان که همگی منافع زیادی از محل این املاک و پروژه ها عایدشان شده و اشتغال و درآمد این پروژه ها بدست افراد حقیقی و حقوقی غیر بومی سپرده شده است.

در سنوات گذشته به دلیل مبهم لیکن برنامه ریزی شده اجازه فعالیت عمرانی شرکت عمران مسکن شمال گرفته شده و موجب گردیده پروژه های این شرکت نیمه کاره رها گردد از جمله اسکله تفریحی و باشگاه ساحلی ، تفرجگاه ساحلی ، مسجد جامع نمک آبرود ، ویلاهای خزر شهر در بابلسر ، مجتمع اداری یاس در رشت و سایر موارد بوده است.

تعطیلی این پروژه ها موجب ضرر اقتصادی فراوان و عدم النفع این پروژه ها گردید و با تعطیلی این پروژه ها توان فنی و اجرایی شرکت را به اضمحلال گذاشته و از طرفی شرکت عمران مسکن شمال متهم به کم کاری و ناتوانی و زیان ده بودن گردید و مقدمات واگذاری پروژه ها و املاک این شرکت مهیا گردید که هم اکنون در این مرحله قرار دارد.

از طرفی شرکت های عمرانی و پیمانکاری دیگر بنیاد مستضعفان در حال فعالیت در استانهای شمالی کشور هستند که منافع فعالیت آنها بیشتر به خارج از استان هدایت می شود.

جالب آن است که شرکت ونک پارک که یک شرکت زیان ده و شرایط مالی ضعیف است ، با حمایت بنیاد مستضعفان در حال برج سازی در ساحل محمودآباد است و از طرفی به رغم آنکه املاک شرکت عمران مسکن شمال به شکل دستوری در حال واگذاری به شرکت های دیگر بنیاد مستضعفان است لیک به شکل دستوری چندین واحد آپارتمان به قیمت نجومی از شرکت ونک پارک خریداری می کند تا آن شرکت را از زیان خارج کند.

همه این شرایط موجب گردیده شرکت عمران مسکن شمال تبدیل به گوشت قربانی در مجلس عزا و عروسی در بنیاد مستضعفان گردد.

واگذاری املاک و ساحل نمک آبرود و پروژه اسکله تفریحی و باشگاه ساحلی و جنگل های بنفشه و شمشاد به مجموعه هتل پارسیان خزر و یا سازمان اموال و املاک نیز کاملا در همین چارچوب است.

مجموعه های هتل پارسیان از جمله هتل پارسیان خزر تمام خدمات خود را به اقشار مرفه می دهند که هیچ شباهتی به ماموریت بنیاد مستضعفان ندارد ، لیکن در شهرک نمک آبرود عموم مردم می توانند منتفع گردند و واگذاری این املاک مقدمه ای برای خدمت بیشتر به مرفهین جامعه می باشد.

بنیاد مستضعفان لازم است به حوادثی که در سال۱۳۹۶ در شهرک نمک آبرود اتفاق افتاد و موجب تجمع پرسنل شرکت گردید توجه کند و از اقداماتی که موجب تشویش اذهان عمومی و پرسنل آن شرکت می گردد پیشگیری کند نه آناکه در شرایط بد اقتصادی کنونی موجب نگرانی پرسنل آن شرکت گردد.

حال از مسئولین بنیاد مستضعفان انتظار داریم به صورت شفاف بیان کنند آینده شرکت عمران و مسکن شمال چه می شود ؟ هدف از متوقف کردن فعالیت های عمرانی این شرکت در استان های شمالی چه هست؟ چرا شرکت های دیگر عمرانی بنیاد مستضعفان در حال فعالیت پیمانکاری و اقتصادی در استان مازندران هستند و منافع اقتصادی و اشتغالی این فعالیت ها را به خارج از استان انتقال میدهند؟ و از طرفی شرکت عمران مسکن شمال اجازه کار عمرانی از جمله تکمیل باشگاه ساحلی و تفرجگاه ساحلی را ندارد و پروژه های این شرکت نیمه کاره رها کرده و در حال واگذاری به شرکت های دیگر بنیاد مستضعفان است؟

از استاندار مازندران که همیشه منافع استان برای ایشان مهم بوده انتظار است در این موضوع مهم که تمام دارایی ها و اموال شرکت عمران و مسکن شمال که از محل در آمدهای فعالیت های اقتصادی در استان مازندران بوده به تاراج گذاشته شده ورود کند و این شرکت همچون گذشته فعالیت های خود را ادامه دهد که ادامه فعالیت این شرکت به مانند گذشته موجب سرمایه گذاری بیشتر و اشتغال زایی در استان مازندران می باشد.