افزایش ۱۰۰ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بنادر فریدونکنار و نوشهر
افزایش ۱۰۰ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بنادر فریدونکنار و نوشهر
پپیام کاسپین | مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران گفت: برابر آمار در پنج ماه نخست امسال حجم تخلیه و بارگیری کالا در بنادر فریدونکنار و نوشهر حدود ۱۰۰ درصد افزایش داشته که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (فروردین تا مرداد ماه) این میزان افزایش داشته است و در بخش ورود کشتی‌های تجاری به بنادر نوشهر و فریدونکنار نیز عملکرد اداره کل در این پنج ماه از افزایش ۹۰ درصدی برخوردار بوده است.

پپیام کاسپین | مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران گفت: برابر آمار در پنج ماه نخست امسال حجم تخلیه و بارگیری کالا در بنادر فریدونکنار و نوشهر حدود ۱۰۰ درصد افزایش داشته که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (فروردین تا مرداد ماه) این میزان افزایش داشته است و در بخش ورود کشتی‌های تجاری به بنادر نوشهر و فریدونکنار نیز عملکرد اداره کل در این پنج ماه از افزایش ۹۰ درصدی برخوردار بوده است.

به گزارش پیام کاسپین از نوشهر  سعید کیاکجوری در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به تملک اراضی خیابان ملت اظهار داشت: تملک اراضی این خیابان صورت گرفت و فقط تملک دو پلاک از آن باقی مانده است.

وی گفت: برای تملک این اراضی منتظر اعلام نظر اداره آب هستیم که آیا این اراضی در حریم رودخانه قرار دارد یا خیر و اعتبار تملک این دو پلاک نیز وجود دارد.

کیاکجوری با عنوان اینکه ناوگان بندر نوشهر از بهترین ناوگان بندری محسوب می‌شود از تخصیص ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای لایروبی بنادر نوشهر و فریدونکنار خبر داد.

وی به موضوع لایروبی بنادر نوشهر و فریدونکنار اشاره کرد و گفت: برای لایروبی این دو بندر ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته شد که ۱۰۰ میلیارد تومان مربوط به بندر نوشهر است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران با اشاره به کاهش تراز آب دریای خزر گفت: اگر لایروبی بنادر صورت نمی‌گرفت قطعاً دچار مشکل می‌شدیم و با اجرای این طرح، خطر تعطیلی و انسداد بنادر رفع شده است و اکنون وضعیت بهتر شده است.

کیاکجوری یادآور شد: در سال گذشته پهلوگیری یک کشتی با آبخور ۳.۷ متری در بندر با مشکل مواجه بود ولی با لایروبی و تلاش صورت گرفته امسال موفق به پهلوگیری کشتی با آبخور ۴.۳ متری شدیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران گفت: بندر نوشهر از نظر ارائه خدمات بندری وضعیت کیفی مطلوبی دارد و ۷۰ درصد از فضای انبارش بندر مربوط به بخش خصوصی است و این نشان از استقبال سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری دارد.

وی با اشاره به اینکه دو پروژه سرمایه گذاری شامل کارخانه قهوه و کیت‌های آزمایشگاهی در بندر نوشهر به سرانجام نرسیده است، گفت: برای اجرای طرح کیت‌های آزمایشی نیازمند مجوز وزارت بهداشت است تا کار ساخت ابنیه آغاز شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران درباره وضعیت خودروهای لوکس توقیفی گفت: متولی ترخیص و تعیین تکلیف آن سازمان اموال تملیکی است و بندر فقط انباردار این ماشین‌ها است.

وی درباره پل دسترسی به بندر نوشهر گفت: سازمان بنادر اختیارات قانونی و لازم را از این طرح داشته است.

سعید کیاکجوری  افزود : تحلیل های متفاوتی در باره کاهش تراز سطح آب دریای خزر از سوی کارشناسان گزارش و مطرح شده تحلیل نخست روایت شده از آنجایی که دریای خزر روندجریان آن حالت جزر و مد و سینوسی است در نهایت سطح تراز آن به ۴۰ سانتی متر می رسد منتهی تحلیل دیگر صاحب نظران آن است درنقاطی سطح تراز به ۱۸ متر هم خواهد رسید البته گزارش شده این روند تا پنج یا هفت سال آینده ادامه دارد و پس از آن دریا پیشروی می کند .

این مسوول بیان داشت : به هر شکل براساس دستورالعمل های سازمانی و اعتباراتی که در این بخش پیش یبنی و اختصاص داده شده طبق چارچوب سازمانی در زمینه لایروبی کارهای زیادی انجام گرفته کارهای کارشناسی و مطالعاتی و بخشی هم عملیاتی در بنادر این استان و بندر امیرآباد هم شروع شده است .

وی اظهار کرد : از زمان عهده دار شدن این مسوولیت در ۱۰ ماه گذشته تاکنون ، مهم ترین موضوعی که تردد ناوگان حمل و نقل دریایی را دچار چالش کرده بود و در دستور کار قرار گرفت ، لایروبی آبراه دسترسی به حو ضچه به منظور پهلو گیری کشتی ها در بندر نوشهر و بندر فریدونکنار بود و از آن زمان عملیات لایروبی به طور مدام در چند نقطه ساحلی بنادر شروع شد و تاحدودی هم نتیجه داد اما کافی نیست .

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران، گفت : نتیجه این تلاش ها منجر به آن شد کشتی هایی که در گذشته با ابخور ۳.۷ دچار مشکل بودند و توان پهلوگیری به بندر را نداشتند اما امروز با آبخور ۴.۳ وارد حوضچه بنادر این استان برای تخلیه بار پهلوگیری می کنند و هرچند تهدید عقب نشینی آب دریای خزر همچنان وجود دارد اما نسبت به دوره گذشته بهتر شده است.

به گفته این مسوول ، به طور طبیعی با انجام عملیات لایروبی در بندر نوشهر ، کشتی های با تناژ بیشتری وارد حوضچه بندر نوشهر به منظور تخلیه یا بارگیری کالا می شوند به عنوان مثال در سال های گذشته اگر یک کشتی با تناژه مقدار ۲ هزار و ۵۰۰ تن وارد حوضچه بندر نوشهر می شد هم اینک حمل بار به وزن ۲ هزار و ۷۰۰ تن وارد حوضچه بندر می شود و همین عامل در افزایش میزان تخلیه و بارگیری کالا در پنج ماه گذشته تاکنون در بندر نوشهر بسیار تاثیر گذار بوده است.

کیاکجوری با بیان اینکه بنادر نوشهر و فریدونکنار از تجهیزات و امکانات مناسبی برای تخلیه و بارگیری انواع کالا برخوردارند، گفت: تجار و بازرگانان و دیگر فعالان حوزه صادرات و واردات می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌های موجود در این بنادر و بهره گیری از مزایا و ویژگی‌های منحصر به فرد صنعت حمل و نقل دریایی، موجبات رشد و شکوفایی اقتصادی منطقه و کشور را فراهم کنند.

وی ،محصولات کشاورزی، مواد معدنی، مواد غذایی و لوازم خانگی از مهم‌ترین کالاهای صادراتی به کشورهای همسایه و غلات، کاغذ و مقوا، چوب و تخته از عمده‌ترین کالاهای وارداتی به این بنادر در این مدت معرفی کردو

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران ، میزان اعتبار هزینه شده برای ساخت راه دسترسی مسقیم بندر به کمربندی نوشهر هم حدود ۷۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت : با صرف این میزان اعتبار ، این طرح حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است

کیاکجوری افزود : از این اعتبار حدود ۵۰۰ میلیارد تومان آن بابت تملک پلاک های مسکونی در مسیر اجرای طرح و بقیه هم بابت ساخت راه هزینه شده و برای تکمیل آن با توجه با نرخ تورم امروز حدود ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر هم نیاز است البته در مسیر اجرای این طرح تعداد ۲ پلاک دیگر هم مانده و برابر وعده های داده شده مسوولان امر قرار است نشستی به همین منظور با مالکان برگزار تا بتوان با رضایت مندی انان به نحوی این املاک از آنان خریداری شود و این طرح به سرانجام برسد.