حوزه اشتغال داخلی در حوزه فرهنگ تقویت می‌شود
حوزه اشتغال داخلی در حوزه فرهنگ تقویت می‌شود
پیام کاسپین | وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بنای جدی مان این است که هم حوزه اشتغال داخلی را در حوزه فرهنگ و هنر افزایش دهیم هم در حوزه آموزش هنر تلاش جدی داشته باشیم.

پیام کاسپین | وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بنای جدی مان این است که هم حوزه اشتغال داخلی را در حوزه فرهنگ و هنر افزایش دهیم هم در حوزه آموزش هنر تلاش جدی داشته باشیم.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه مراسم یادبود طلال سلمان روزنامه نگار و بنیان گذار روزنامه السفیر در جمع اصحاب رسانه قرار گرفت و پاسخگوی پرسش‌های آنها شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه وزارت ارشاد چه حمایت‌هایی از هنرمندان حوزه صنایع فرهنگی خواهد کرد، گفت: معتقدیم همه حوزه‌های هنر این قابلیت را دارند که به عنوان اقتصاد فرهنگ و هنر و به عنوان صنایع خلاق فرهنگی مورد توجه قرار بگیرند و هیچ مقوله هنری وجود ندارد که واجد این ویژگی نباشد، به همین منظور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ستادی متشکل از همه بخش‌ها تشکیل دادیم تا به حمایت از این گروه بپردازیم. همچنین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنان فرهنگی در کشورهای خارجی موظف شده اند تا به تقویت ارتباطات فرهنگی بپردازند و حتی یکی از مأموریت‌های اصلی شأن همین موضوع است.

وی افزود: ما چندین تجربه موفق را در سال گذشته داشتیم که یکی از آن تجربه‌ها تولید پویانمایی به نام «پسر دولفینی» بود که این اثر هنری در روسیه بالغ بر دو و نیم میلیون دلار فروش داشت و همین فروش مشابه را در ترکیه شاهد بودیم.

اسماعیلی گفت: در سفر به روسیه با وزیر فرهنگ روسیه توافق کردیم تا بخشی مهمی از محصولات سینمایی مان را در سبد نمایش شأن قرار دهند. همچنین برای دومین بار و در کمتر از دو ماه نمایشگاه دیگری از جمهوری اسلامی در مسکو در حوزه کتاب برقرار است. همچنین مشابه این تعاملات را با چین داریم.

وی ادامه داد: چین بالغ بر ۸۳ هزار سینما دارد و اگر بتوانیم دو فیلم را وارد چرخه اکران نمایش چین کنیم، اتفاقات مهمی در این حوزه رخ می‌دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در فروش آثار هنری به ویژه در نمایشگاه‌ها شاهد اتفاقات خوبی هستیم. حوزه خوشنویسی مان در جهان اسلام بی رقیب است و از آنجا که آثار خوشنویسی مان مبتنی بر آیات قرآن و احادیث است، مورد اقبال کشورهای عربی و اسلامی است قرار می‌گیرد.

وی در ادامه پاسخ به خبرنگار مهر گفت: بنای جدی مان این است که هم حوزه اشتغال داخلی را در حوزه فرهنگ و هنر افزایش دهیم و هم در حوزه آموزش هنر تلاش جدی داشته باشیم. ما مجوزهای بسیاری به آموزشگاه‌ها و مؤسسات ارائه کرده ایم و این کار هنوز متوقف نشده است و ادامه دارد.

اسماعیلی گفت: اخیراً با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) تفاهم نامه امضا کرده ایم و در این راستا بنیاد برکت پای کمک جدی به گسترش هنر در مناطق محروم است که امیدواریم بتوانیم به ترویج اشتغال سالم و سازنده و با رنگ و بوی هویت ملی بپردازیم.

وی در خصوص شخصیت طلال سلمان گفت: آقای طلال سلمان به عنوان یک شخصیت برجسته رسانه‌ای مورد احترام و تکریم همه اصحاب رسانه است. او به عنوان یک روزنامه نگار حرفه‌ای به قلم خودش متعهد بود. سلمان در روزهای سخت نهضت اسلامی به دلیل تشخیصی که داشت، مردم ایران را حمایت کرد. پای انقلاب ایستاد و در جهان عرب و لبنان نقش مهمی را در معرفی انقلاب اسلامی و رهبر انقلاب اسلامی داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سلمان در روزنامه السفیر به هنگام خروج محمدرضا پهلوی یک کار غیرمتعارفی را انجام داد مبنی بر اینکه به صورت فارسی و با حروف درشت در صفحه اول روزنامه تیتر تأثیرگذاری را به ثبت رساند. او با امام از پاریس به تهران آمد و در همه سال‌های مقاومت مردم لبنان در روزنامه السفیر در کنار مردم بود.

وی افزود: سلمان سلامتی خود را تقدیم کرد و بارها رژیم صهیونیستی او را مورد سوءقصد قرار داد و حتی به محل روزنامه چندین بار حمله شد اما او با همه احوالات محکم پای تعهد قلم اش ایستاد و نامش را در عالم رسانه جاودان کرد.

اسماعیلی در پاسخ به پرسش خبرنگار صداوسیما مبنی بر دیدارش با مقام معظم رهبری گفت: امروز رسانه‌ها از مأموریت بسیار بالایی برخوردار هستند و در دیدار اخیر با مقام معظم رهبری، ایشان علاوه بر تمجیدها، نقد رسانه‌ای هم داشتند. به هرحال دولت جمهوری اسلامی ایران مهم‌ترین ابزارش برای ارتباط گیری با مردم به دلیل فراگیری بالا، رسانه ملی است.

وی افزود: به نظر می‌رسد به تصویر کشاندن مجاهدت بسیاری از کارکنان مظلوم و در عین زحمتکشی که در مأموریت‌های سخت و دشوار و در صنایع مختلف از جمله فرهنگ و اقتصاد فعالیت می‌کنند، هرکدام به صورت مستقل می‌تواند موضوع یک کار رسانه‌ای باشد و این کار رسانه‌ای می‌تواند در قالب فیلم یا در قالب سایر ساختارهای رسانه‌ای باشد.