چرا دکترین اختاپوسی برای براندازی جواب نداد؟!
چرا دکترین اختاپوسی برای براندازی جواب نداد؟!
پیام کاسپین | رسانه‌های معاند با بهره گیری از فضای باز سیاسی در فضای مجازی و خوش رقصی برخی پادو‌های داخلی و سلبریتی‌ها شاید بتوانند در سالگرد اغتشاشات مانور غیرمیدانی بدهند اما به دلایل عینی در وسط میدان جایی نخواهند داشت.

پرینت خبر
پیام کاسپین | رسانه‌های معاند با بهره گیری از فضای باز سیاسی در فضای مجازی و خوش رقصی برخی پادو‌های داخلی و سلبریتی‌ها شاید بتوانند در سالگرد اغتشاشات مانور غیرمیدانی بدهند اما به دلایل عینی در وسط میدان جایی نخواهند داشت.

هادی ابراهیمی کیایی دانشیارعلوم سیاسی دانشگاه

یکی از اساسی‌ترین سؤالات امروز فعالان سیاسی داخلی و ناظران سیاسی خارجی در خصوص جامعه ایران این است که آیا در سالروز اغتشاشات سال گذشته، شاهد تکرار آن در خیابان‌ها خواهند بود یا خیر؟

این افراد شاخصه‌هایی را معیار پاسخ خود قرار داده و بر همین اساس عده‌ای به این پاسخ جواب آری و عده‌ای جواب خیر می‌دهند، آن‌هایی که پاسخ مثبت می‌دهند به تورم، گرانی، موضوع آزادی‌های سیاسی، در زندان بودن معترضان و محکومیت سنگین برخی لیدر‌های اغتشاشات و حتی فوت جواد روحی و مواردی از این دست اشاره می‌کنند، اما معیار این حقیر و کسانی که به احتمال تکرار اغتشاشات سال گذشته پاسخ منفی می‌دهند عبارتند از:
۱-افزایش نرخ رشد اقتصادی
۲-کاهش نرخ تورم
۳-کاهش نرخ بیکاری
۴-افزایش بصیرت عمومی
۵-کشف ماهیت محرکین آشوب‌ها
۶-رسوایی ائتلاف‌های شکست خورده
۷-ناکامی مفتضحانه ابررسانه‌های غرب
۸-کنارکشیدن کشور‌های غربی از آن‌ها
۹-برقراری روابط محیرالعقول کشور‌های حامی اغتشاشات با جمهوری اسلامی
۱۰-بازگشت آمریکا و اروپا به استراتژی مذاکره و راه حل سیاسی برای حل اختلاف‌ها
۱۱-اقتدار روزافزون و بازدارنده نظامی جمهوری اسلامی ایران
۱۲-همراهی معنادار قاطبه مردم با نظام و حضور گسترده در فراخوان‌های نظام
۱۳-سعه صدر و رأفت نظام با عفو ده‌ها هزارنفری مجرمان و متهمان توسط مقام معظم رهبری
۱۴-رسوایی سیاسی و طمع ورزی مالی مدعیان رهبری اغتشاشات
۱۵-سرخوردگی لیدر‌ها و عناصر فعال اغتشاشات بخاطر خالی شدن پشت آن‌ها توسط خارجی‌ها
۱۶-تسلط دستگاه‌های امنیتی بر لیدر‌ها و عوامل اصلی اغتشاشات
۱۷-تسلط امنیتی و نظامی ایران بر مرز‌ها و تشکل‌های اغتشاش گر
۱۸-قرارداد و تعهد عراق و اقلیم کردستان مبنی بر انتقال پادگان‌های گروهک‌های اغتشاشگر به مرز‌های عراق و اردن و فعال شدن مجدد توپخانه‌ها و پهباد‌های ایرانی در اقلیم
۱۹-عضویت غرورانگیز ایران در گروه بریکس همزمان با عضویت کشور‌های متمولی مانند عربستان و امارات و آرژانتین
۲۰-فعال شدن دیپلماسی اقتصادی ایران در پیمان شانگ‌های
۲۱-گسترش ارتباطات دیپلماسی سیاسی ایران با کشور‌های همسایه و حتی غیرهمسایه
۲۲-تسلط انتظامی ایران بر عملکرد سفارتخانه‌های حامی اغتشاشات
۲۳-توسعه جهاد تبیین بخصوص در رسانه ملی و فضای مجازی توسط نیرو‌های ارزشی و انقلابی و اعتلای آگاهی نوجوانان و جوانان
۲۴-روشنگری‌های مستمر و مواضع هدفمند مقام معظم رهبری نسبت به پدیده‌های مطروحه در اغتشاشات مانند قومیت ها، موضوع حجاب و عفاف و ده‌ها موضوع برجسته در رسانه‌ها
۲۵-خستگی مردم از تکرار اغتشاشات بی سرانجام و سفارشی
۲۶-خسارت‌های سنگین اقتصادی به کسب و کار‌ها و زندگی مردم بخصوص تعطیلی مراکز تجاری و کاهش کسب و کار در فضای مجازی
۲۷-گریز بخش خصوصی و حتی سرمایه گذاران ایرانی مقیم کشور‌های خارجی از سرمایه گذاری در ایران به بهانه ناامنی
۲۸-رشد قارچ گونه تشکلات تجزیه طلب توسط سازمان‌های اطلاعاتی غرب و موساد با زمزمه جدایی خوزستان و کردستان و سیستان و بلوچستان و …
۲۹-ضددین بودن، همجنس باز بودن و ده‌ها انحراف اخلاقی دیگر در بین فعالان محرک اغتشاش در خارج از کشور
۳۰-بروز کینه‌های غربی‌های حامی اغتشاشات به قرآن و امام حسین (ع) و کربلا و اربعین و مسجد و نماز و ده‌ها مبانی اعتقادی مردم
۳۱-ثبت نام گسترده نامزد‌ها در مرحله پیش ثبت نام به امید تشکیل مجلسی قوی‌تر از سایر ادوار
۳۲-اعلام تمایل قابل توجه سلبریتی‌های جدا شده از نظام برای حضور دوباره در رسانه ملی تحت هر عنوان
۳۳–اقتدار سیاسی ایران در جهان بخصوص در جهان اسلام و جبهه مقاومت اسلامی
۳۴-مانور سی میلیون نفری پیاده روی اربعین و استقبال جهان از مراسمی تحت مدیریت و یا نقش آفرینی عمده ایران
۳۵-آزادی‌های قابل قبول، امنیت اجتماعی مردم، فعالیت‌های اقتصادی و سایر آزادی‌های بیان و عمل

البته در این میان باید بطور ویژه به جلوه‌های چندین میلیونی حضور مردم مؤمن و خداجوی ایران در قالب پیاده روی و هم قدمی با حضرت زینب (س) و کاروان اهل بیت (س) موسوم به زیارت اربعین اشاره کرد که به شکل کاملا واضحی، پاسخ منفی مردم به چهره‌های فاسد شبکه‌های غربی به فراخوان‌های آنان مبنی بر عدم حضور در حسینیه ها، هیئت‌های مذهبی و پیاده روی اربعین تلقی می‌شود و نشان می‌دهد که آن‌ها هرگز نمی‌توانند در درازمدت با عقاید مردم مخالفت کرده و به فراخوان و همراهی آن‌ها از طریق تحریک عواطف و احساسات دل خوش کنند.

  • نویسنده : هادی ابراهیمی کیایی دانشیارعلوم سیاسی دانشگاه