ساخت واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن گیلان سرعت گیرد
ساخت واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن گیلان سرعت گیرد
پیام کاسپین | استاندار گیلان گفت: ساخت واحدهای مسکونی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌ها در استان سرعت یابد.

پیام کاسپین | استاندار گیلان گفت: ساخت واحدهای مسکونی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌ها در استان سرعت یابد.

اسدالله عباسی در جلسه شورای مسکن گیلان که با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در استانداری برگزار شد،با تبریک فرارسیدن ماه ربیع الاول اظهار کرد: طرح نهضت ملی مسکن به عنوان برنامه راهبردی دولت سیزدهم در دستور کار قرار دارد از اینرو عقب ماندگی در حوزه ساخت مسکن در این استان باید برطرف شود و ساخت واحدهای مسکونی سرعت یابد.

وی یک بخش از مشکلات ساخت مسکن در گیلان را مربوط به کمبود زمین عنوان کرد و افزود: اقتصاد کشور بر محور کشاورزی است از اینرو ضمن حفظ اراضی کشاورزی باید راهکارهایی را برای تامین زمین به منظور ساخت واحدهای مسکونی یافت تا مشکلات مردم و جوانان در حوزه مسکن مرتفع شود.

نماینده عالی دولت در گیلان به موضوع واگذاری زمین از سوی بنیاد مستضعفان و دانشگاه آزاد برای ساخت مسکن اشاره کرد و ادامه داد: این مهم یک فرصت خوب است که باید از آن استفاده کرد ضمن اینکه انتظارست تا این واگذاری‌ها ادامه یابد.

وی اظهار کرد: البته یک بخش از زمین‌ها برای ساخت واحدهای مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن در اختیار پیمانکار و کارفرما قرار گرفته که باید با نظارت جدی، کار ساخت و ساز با سرعت و با مصالح مناسب و دانش روز انجام شود.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به قانون جوانی جمعیت و خانواده و ضرورت همکاری تمامی دستگاه‌های مربوط برای اجرای دقیق این قانون در استان خاطر نشان کرد: ساخت مسکن و واگذاری زمین در موضوع قانون جوانی جمعیت باید در اولویت قرار گیرد.

عباسی با تاکید بر دقت در انبوه سازی‌ها با توجه به شرایط اقلیم استان گیلان اظهار کرد: موضوعات مربوط به اجرای طرح نهضت ملی مسکن باید برای مردم شفاف سازی شود آنان باید در جریان ساخت و سازها قرار گیرند و اعتمادسازی صورت گیرد.

وی در ادامه سخنانش در جلسه شورای مسکن با اشاره به برنامه کنترل بازار مسکن و اجاره بها از سوی دولت از دست اندرکاران صنعت، معدن و تجارت گیلان و سایر دستگاه های مربوطه خواست تا بر عملکرد مشاوران املاک نظارت جدی داشته باشند.

نماینده عالی دولت در گیلان خاطر نشان کرد: مکاتباتی با وزیر راه و شهرسازی با موضوع رفع مشکلات در حوزه اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان انجام گرفته است.

عباسی همچنین معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری را مکلف کرد تا با برگزاری نشستهای کارشناسی، الزامات و محدودیتهای واگذاری زمین در برخی شهرستانها را بررسی و حل و فصل نموده و برای تصویب در شورای مسکن گیلان ارایه نماید.

رییس شورای مسکن گیلان در بخش دیگری از سخنان خویش به تشریح رابطه ساخت مسکن با رونق تولید و اشتغال پرداخت و اضافه کرد: ساخت مسکن، تولید اشتغال و رونق اقتصاد و معیشت اجتماعی از اولویتهای دولت سیزدهم است و با اجرای طرح ملی مسکن می توان پویایی اقتصاد و اشتغال را در جامعه عینیت بخشید.

معاون وزیر راه و شهر سازی نیز در این نشست از واگذاری بیش از ۳۴ هزار هکتار زمین برای اجرای طرح ملی مسکن در کشور خبر داد و افزود: علاوه بر این ۲۵ هزار هکتار دیگر نیز در شرف تحویل است و ۳۲ شهرک انبوه سازی نیز در قالب طرح ملی مسکن در مناطق مختلف کشور پیش بینی شده که تا ۵۰ شهرک قابل افزایش است.

مالکی افزود: با این اقدامات و اتخاذ تدابیری که در حوزه زمین و مسکن در کشور اتخاذ شده، اکنون زمینه برای اجرای بیش از دو میلیون و پانصد هزار واحد فراهم شده است.

رییس سازمان ملی زمین و مسکن همچنین از توافقات به عمل آمده دولت و دانشگاه آزاد برای بهره گیری از اراضی مازاد این دانشگاه در سراسر کشور و تخصیص آن برای اجرای طرح ملی مسکن خبر داد و افزود: ظرفیت بهره گیری از اراضی مازاد دانشگاه آزاد در گیلان نیز فراهم است و می تواند بخشی قابل توجهی از محدودیت زمین در برخی شهرستانهای کشور را فراهم نماید.

مالکی در ادامه تامین زمین برای تحقق برنامه دولت مبنی بر احداث ۴ میلیون واحد مسکونی در کشور را حتمی دانست و افزود: با توجه به تعامل و وحدت رویه ایی که امروز بین مجموع دست اندرکاران و متولیان اجرای طرح مسکن ملی وجود دارد ، می توان به اجرای این تعهد مهم دولت که ساخت ۴ میلیون واحد است ، امید بست.
سید علی آقازاده، رییس مجمع نمایندگان گیلان نیز در این نشست با اشاره به قیمت بالای زمین در گیلان و افزایش هزینه ی ساخت مسکن ملی در این استان تاکید کرد: راه برون رفت از این محدودیت، بهره گیری از اراضی دولتی و ملی ست و اتخاذ تدابیر لازم برای نیل به این الزام باید هرچه سریعتر در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد و دیگر وزارتخانه ها هم، هر یک به اقتضاء وسع و توانشان در این امر مهم نقش آفرینی کنند.

در این نشست هر یک از مدیران اجرایی مرتبط با اجرای طرح مسکن ملی در گیلان به ارایه گزارشی از روند پیگیری برای تامین زمین، اجرا و تکمیل طرح های نیمه تمام و اجرای طرح های جدید همراه با تامین زیرساختهای مربوط بدان پرداخته و تاکید کردند که از تمامی ظرفیتها برای تحقق این هدف مهم استغاده خواهند کرد.