رشد ۱۱۳ درصدی تجارت خارجی در گمرکات مازندران
رشد ۱۱۳ درصدی تجارت خارجی در گمرکات مازندران
پیام کاسپین | سرپرست حوزه نظارت گمرکات مازندران گفت: مجموع تجارت خارجی گمرکات مازندران در پنج ماهه نخست سال‌جاری به دو میلیون و ۳۵۲هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۱۴۳ میلیون دلار رسید.

پیام کاسپین | سرپرست حوزه نظارت گمرکات مازندران گفت: مجموع تجارت خارجی گمرکات مازندران در پنج ماهه نخست سال‌جاری به دو میلیون و ۳۵۲هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۱۴۳ میلیون دلار رسید.

امیر جمشیدی با اشاره به رشد تجارت خارجی از گمرکات مازندران، اظهار داشت: صادرات کالاهای غیرنفتی در این مدت ۵۸۰ هزار تن به ارزش ۱۲۵ میلیون و ۲۹۰ هزار دلار بودکه نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۲۳ درصد و از لحاظ ارزش ۵ درصد افزایش داشت.

وی ادامه داد: در پنج ماهه نخست سال‌جاری همچنین یک میلیون و ۷۷۲هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۱۷میلیون و ۵۷۴ هزار دلاراز طریق گمرکات مازندران وارد کشور شده است که از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب ۱۱۷ و ۱۰۸ درصد رشد را نشان می دهد.

سرپرست حوزه نظارت گمرکات مازندران گفت: عراق با ۵۸ هزارتن به ارزش ۶۵ میلیون و ۲۴۵ هزار دلار، روسیه با ۳۸۷ هزار تن کالابه ارزش ۲۱ میلیون و ۴۳۵ هزار دلار، ترکمنستان با ۲۰ هزار تن به ارزش پنج میلیون و ۸۹۷ هزار دلار، قزاقستان با ۹۱ هزار تن به ارزش پنج میلیون و ۷۸۸ هزاردلار و پاکستان با سه هزار تن به ارزش پنج میلیون و ۳۳۹ هزار دلار جزو پنج کشور مقصد کالاهای مازندرانی است.

وی عنوان داشت: ۱۰ قلم عمده صادراتی گمرکات مازندران را در این مدت فرآورده های لبنی، سیمان، موادپلاستیکی، فرآورده های گوناگون خوراکی، بستنی، کاغذ، فلزات معمولی، موادنساجی، اجزا و قطعات خودرو و ماشین آلات و اجزا و قطعات آن تشکیل می‌دهند.

جمشیدی بیان داشت: کشور عمده مبدأ واردات کالا از گمرکات مازندران را امارات متحده عربی با ۷۸۰ هزار و ۳۷۰ تن به ارزش ۳۷۴ میلیون و ۵۰۷ هزار دلار، ترکیه با ۲۹۵ هزار و ۴۷۰ تن به ارزش ۲۸۲ میلیون و ۷۳۸ هزار دلار، روسیه ۲۶۲ هزار و ۸۰۳ تن به ارزش ۱۳۶ میلیون و ۱۴۹ هزار دلار، انگلستان با ۵۳هزار تن به ارزش ۴۸میلیون دلار و عمان با ۷۵ هزار تن به ارزش ۳۸ میلیون دلار هستند.

وی افزود: ۱۰ قلم عمده کالاهای وارداتی گمرکات مازندران در پنج ماهه نخست ۱۴۰۲شامل چربی ها و روغن های حیوانی و نباتی، ذرت دامی، جو دامی، کک نفتی، محصولات شیمیایی، گندم، چوب، روغن پایه، خوراک آماده دام و کمباین می باشد.

همچنین سرپرست حوزه نظارت گمرکات مازندران با اشاره به رشد ۱۵۰ درصدی درآمد کسب شده گمرکات مازندران با احتساب ضمانت نامه از تجارت خارجی تصریح کرد: درآمد گمرکات مازندران طی مدت یاد شده از ۱۴هزارو ۴۷۴ میلیارد و ۹۴۵ میلیون ریال گذشت.